Witam serdecznie skoro tu zaglądasz znaczy, że albo grasz na gitarze albo chciałbyś grać. W obu przypadkach bardzo dobrze, że tu jesteś. Po pierwsze jeśli grasz to możeśz podzielić się z nami cennymi uwagami a jeśli chcesz grać to może uda nam sie w czymś pomóc.
Na początek troche o gitarze. Nie bedę tu pisać z czego się składa a tymbardziej czym jest. Ale kilka słów wartych przeczytania
przed kupnem gitary
W największym możliwym skrócie.
* Nie daj sobie wmówić, że jak zaczynasz grać to potrzebne Ci byle jakie pudło ze strunami najlepiej za bezcen. Niestety aby gra sprawiała Ci przyjemność i abyś słyszał, że zaczyna Ci powoli wychodzić musi stroić i brzmieć. Żadna gitara marki gitara nam tego nie zapewni.
* Gitara akustyczna bo o takiej mówimy występuje w kilku podstawowych rozmiarach od 1-4 + takie z powiększonym pudłem. Ale o ile będziecie zakupu dokonywać osobicie o pomyłce nie może być mowy. Podkreślam to tylko aby ktoś nastoletni raczej nie kupował przez interne gitary oznaczonej jako 1 bo to raczej instrument dla małych dzieci
* Przy zakupie gitary należy trochę się jej poprzyglądać. Oczywiście w dobrych sklepach muzycznych nie powinno być wiekszych wpadek ale niedopatrzenia zdarzają się wszędzie. Nie może mieć uszkodzeń które widać na pierwszy rzut oka. Mostek i stroiki nie mogą być krzywe ani się ruszać. Gryf po przyłorzeniu do oka gitari w okolicach pudła rezonansowego i "celowaniu" nią przez gryf nie może być krzywy. Nie ma prawa odchylać sie w żadną z możliwych stron. Przy okazji warto spojrze ć w jakiej odległości od progów są struny. Oczywiście zależy to też od siły naciągu ale gdy struny będą zbyt wysoko będą problemy z prawidłowym ich dociśnięciem jeśli będą za nisko mogą "przeszkadzać" im progi.
OK wybierasz kolor i wzór, wykładasz kilka stów na ladę i masz swój wymarzony instrument.
o strunach słów kilka
Dla zupełnie początkujących wiedza iż są struny nulonowe i metalowe moim zdaniem w zupełności wystarczy. Oczywiście czym bardziej będziecie się zagłębiać w świat gitary tym częściej będą do was docierać głosy o grubości strun, żywotności, podatności na pH skóry grającego itd itp ale nie ma co sobie tym zawracać głowy. Dla zupełnie zielonego gitarzysty taka uwaga struny metalowe bywają dzwięczniejsze i głośniejsze co trochę może zniechęcać przy potknięciach i męczyć nasze uszy ale reszta zależy zupełnie od Was a to jakie są rodzaje i jake polubicie na zabój wyjdzie samo. Polecam tylko zwracać uwagę jak zakładacie struny te cienkie dawać na dół
Zaleca się też zakładanie strun nie pokolei a od środka czyli np. g d h(b) a e E. Gdyby przeszło Ci do głowy zakładać struny pokolei i naciągać je pomyśl o tym, że naciągnięte struny to siła ok 100kg i spójż na biedny gryf swojej gitary a będziesz wiedziała dlaczego
strojenie gitary
Strojenie gitary nie jest takie straszne jak sie wydaje. Oczywiście prawidłowo nastrojona gitara jest podstawą do nauki gry ale jeśli troszkę rozminiemy się z idealnym strojem zapewniam, że gitara się od tego nie rozsypie a samodzielne strojenie niesie wiele korzyści dla naszego "słyszenia"
Coraz bardziej dostępne i to w coraz "lepszych" cenach są stroiki elektryczne. Zachęcam jednak próbować samemu nastroić gitarę a później sprawdzić nasze dzieło ze stroikiem.
Dla kogoś kto zechce spróbować lub po prostu nie posiada stroika kilka słów.
Metod na strojenie gitary jest wiele podam jeden z podstawowych.
Po pierwsze kolejno od najcieńszej struny nazywają się e h (występująca również jako b) g d E
Strojenie rozpoczynamy od struny e (najcieńszej) i tu niestety potrzebny mam punkt odniesienia. Na ogół stosuje się kamerton który podaje dzwiek jaki powinna mieć twoja struna e na 5 progu. Oczywiście nie zakładam, że wszyscy trzymają w domu kamerton na wszelki wypadek więc powiem tyle mozecie odszukać ten dzwięk na każdym innym dowolnym instrumecie lub w internecie
Jeśli mamy już nastrojoną strunę e (brzmi tak jak wzorcowy dzwięk)
przechodzimy do kolejnego kroku stroimy strunę h. Odbywa sie to nastepująco: przyciskamy strunę h na 5 progu i dostrajamy jej dzwięk do struny e itd.
W uproszczeniu bedzie to wygladało tak :
e = wzorcowy dzwięk
h na 5 progu = e
g na 4 progu = h
d na 5 progu = g
a na 5 progu = d
E na 5 progu = a ZWYCIĘSTWO gitara nastrojona
wzorcowy dzwięk struny e jak i pozostałych macie np tutaj:
http://guitarnet.pl/strojenie-gitary.php
Czas wziąć się do roboty
CDN.
Ostatnio edytowany przez braq (2011-11-25 20:57:25)
Offline
Co prawda gitary jeszcze nie posiadam, ale myślę, że już niebawem zakupię bynajmniej taki mam plan i wtedy na pewno przydadzą mi się wskazówki, a jak już zostanę "wirtuozem" gitary to obiecuję się się dzielić radami
Offline
Do gdybań na temat strun, gitary itd jeszcze wrócimy ale dla niecierpliwych i tych którzy maja już swoją gitare a ta struny kilka podstawowych akordów
Akordy dzielimy głównie na dwie grupy:
- akordy durowe (oznaczane dużymi literami alfabetu np. D, A, G...)
- akordy molowe (oznaczane małymi literami alfabetu i(niekoniecznie) końcówką m (moll) np. a, d, am, dm ...)
a
e-|---------|--------|--------|-------
H-|---1----|--------|--------|-------
G-|--------|---3----|--------|-------
D-|--------|---2----|--------|-------
A-|--------|-------- |--------|-------
E-|--------|-------- |--------|-------
I II III
Jest to zapis sześciu strun naszej gitary. Litery oznaczają nazwy dźwięków, które powinny wydobyć się z naszego instrumentu, gdy szarpniemy strunę nie przyciskając jej na żadnym progu. Linie wzdłużne symbolizują struny, poprzeczne - kolejne progi(oznaczone rzymskimi cyframi). Pierwsza struna - e, to najcieńsza struna. Ostatnia, to ta najgrubsza. To tak jakbyś się wychylił nad gryfem i patrzył na niego do góry nogami :)Palce lewej ręki oznaczmy teraz cyframi:
- wskazujący 1
- środkowy 2
- serdeczny 3
- mały 4
A
e- |--------|--------|--------|-------
H-|--------|---3----|--------|-------
G-|--------|---2----|--------|-------
D-|--------|---1----|--------|-------
A-|--------|--------|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
d
e-|---1----|--------|--------|-------
H-|--------|--------|----3---|-------
G-|--------|---2----|--------|-------
D-|--------|--------|--------|-------
A-|--------|--------|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
D
e-|--------|----2---|--------|-------
H-|--------|--------|----3---|-------
G-|--------|----1---|--------|-------
D-|--------|--------|--------|-------
A-|--------|--------|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
F
e-|--------|--------|--------|-------
H-|---1----|--------|--------|-------
G-|--------|---2----|--------|-------
D-|--------|--------|---3----|-------
A-|--------|--------|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
G
e-|--------|--------|---4----|-------
H-|--------|--------|---3----|-------
G-|--------|--------|--------|-------
D-|--------|--------|--------|-------
A-|--------|----1---|--------|-------
E-|--------|--------|---2----|-------
I II III
C
e-|--------|--------|--------|-------
H-|---1----|--------|--------|-------
G-|--------|--------|--------|-------
D-|--------|---2----|--------|-------
A-|--------|--------|----3---|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
E
e-|--------|--------|--------|-------
H-|--------|--------|--------|-------
G-|---1----|--------|--------|-------
D-|--------|---3----|--------|-------
A-|--------|---2----|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
e
e-|--------|--------|--------|-------
H-|--------|--------|--------|-------
G-|--------|--------|--------|-------
D-|--------|---3----|--------|-------
A-|--------|---2----|--------|-------
E-|--------|--------|--------|-------
I II III
Ok mamy już zupełne podstawy jest nad czym pracować. Wybierz sobie jeden z chwytów i graj każdą strunę po kolei. Pamiętaj, że dźwięk musi być czysty. Jeżeli nie będzie, musisz poprawić chwyt (w większości przypadków należy mocniej docisnąć). Po kolei zmieniaj chwyty.
Jeśli zadowolony jesteś z wyników. Wsztstkie w/w akordy łapiesz i grasz czysto. Możesz przejść do ćwiczenia zmiany akordów. Wybieraj sobe w myśli znane akordy i je łap. (możesz też zacząc od par akordów). Pamiętaj jedynie, że najważniejsza jest dokładność. Szybkość przyjdzie z czasem.
A obolałymi opuszkami i złażącą skórą sie nie martw to wkrótce minie
Offline
Oczywiście jeśli kogoś wnerwia długotrwałe ćwiczenie chwytów i co za tym idzie utrata dużej ilości naskórka z opuszków palców zawsze może opracować własną metodę.
Świetnym przykładem jest ....
http://www.youtube.com/watch?v=cJ2NI40h … re=related
I jak się Wam podoba bo mnie bardzo
Offline